Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Veterán a pýr aneb blb na zahradě

„Tatínku, tak tohle je ten úplně nejlepší výlet!“ prohlásil můj osmiletý synek slavnostně, když jsme opouštěli sraz automobilových veteránů ve vedlejším městě

obohacení o úžasný zážitek, pohlednici lidového vozítka zvaného „brouk“ a modré jazyky, jelikož v tom vedru byla borůvková ledová tříšť slastně mrazivou a hlavně správnou volbou. Zjistil jsem, a přiznávám se, že s upřímným údivem, že máme s malým synkem společnou zálibu v obdivu k malým a starším vozítkům. Obzvlášť jsme si duševně pošmákli na několika dokonale udržovaných hadraplánech, které podle slavného filmu neodřou, ale leští. Bílý Fiat z roku 1939 ve velikosti mého současného mikrovozu mne úplně nadchl! Synek pobíhal po výstavě jak utržený ze řetězu a byl na vrcholu blaha, u každého veterána mi přečetl cedulku, kdy to vyrobili, kolik to jede a jak se ten který kousek jmenuje. Možná oprávněně jsem se děsil chvilky, kdy mu dojde, že jsem starší než mnohý vystavený kousek, jelikož označení veterán náleží věci, která i přes svůj pokročilý věk ještě slouží svému účelu, u aut to bývá třicet let. Já bych to své ženě gentlemanstvím sobě vlastním s gustem předhodil, že již dozrál čas, kdy by byla potřeba generální oprava či výměna nejedné opotřebované součástky, ale neudělal jsem to. Nebyla totiž našemu výletu, bohužel, přítomna, jelikož zůstala doma, aby i ve svém věku sloužila jednomu ze svých původních účelů – s láskou tvořit teplo domova. Kdysi jsem záviděl několika svým kolegům, kteří slavili nebývalé úspěchy u žen, jelikož jsou od přírody takzvaně pepř a sůl, že mají ve svých třiceti letech zbarvení kdejakého porostu černé a bílé. Mne v těchto závistivých časech již porost opustil skoro úplně, co zbylo, se jevilo tmavě hnědé, bez nápadu, bez šmrncu, zato však obklíčeno stále se zvětšující blýskavou plochou, kterou jsem pro oblibu u žen pojišťoval nadouvajícím se břichem. Trpělivost přináší růže a i já se dočkal! Táhne mi na pětačtyřicítku, v mých hustě a po obvodu hlavy rostlých dvou stech patnácti vlasech narostlo zhruba sedmdesát osm stříbřitých, ve vousech na bradě jsem konečně vytoužený neodolatelný elegán „pepř a sůl“, což ovšem neznačí nic jiného než to, že jsem se životem dopravil do stanice „již brzy lidský veterán“ se zájmem o malá auta.

Ano mohl bych se teď odkázat na používané přísloví nás chudších majitelů malých aut, že velký vůz značí malé přirození, ale neudělám to. A to i přes to, že by moje milovaná žena určitě s ruměncem ve tváři potvrdila, že na tom přísloví zcela jistě něco je a že podle něj bych se měl věnovat minimálně dvoupatrovým autobusům.

Ano mohl jsem teď obzvlášť vesele psát o tom, že někteří automobiloví veteráni na výstavě jsou mladší než já, ale neudělám to. Stejně jako to neudělal můj syn, který je sice výborný v matematice, ale nezdravě málo škodolibý. Budu muset trochu zapracovat na jeho výchově, po mně ani po mamince tento neblahý nedostatek určitě nemá. Navíc se jako muž - veterán ještě necítím, možná stejně jako ten dědeček s hůlkou, kterého jsem, kdyby se vyloženě mladickým šermířským výpadem úspěšně nebránil, málem praštil motykou.
Před třemi týdny jsem s podlomenými koleny a třesoucí se bradičkou opouštěl naší novou zahrádku plnou čerstvě narostlého plevele, který se vzmátořil díky mým drsným hrátkám s kamením a kdy vyžehlený developer jen s vypětím všech svých sil unikl spravedlivému trestu, neboť si dovolil se zeptat, jestli zahradničím. Stojím u vrátek a pozoruji tu hrůzu. Jedno rčení říká – kam noha stoupne, sto let tráva neroste, nebo tak nějak to, myslím, bylo. Naše zahrádka ve spolupráci s mýma nohama šly poslušně dle návodu stoleté předpovědi naproti. Kam má noha před časem stoupla, je nyní naše prý prvotřídní hlína ztvrdlá na beton, takže po prvních pár pokusech o jemné prokypření půdy, abych mohl zasít chtěnou a pro zátěž šlechtěnou trávu, jsem ohnul své kovové hrábě a zlomil násadu sousedovy motyky. Na tomhle nejen podle onoho rčení nemůže nic růst! To není fyzikálně, biologicky a ani jinak možné! Jenže plevelu, tedy nežádoucí a rozhodně nezvané trávě jsou rčení i přírodní zákony úplně fuk, a proto si lebedí na každičkém kousku našeho zahradního kapesníku.

Jsem chlap, co si v každé šlamastyce ví rady, a tak beru do ruky telefon a volám své okouzlující paní, aby mi svou radou a nějakou nevyžádanou uštěpačnou, tedy krajně nevhodnou, poznámkou pomohla. Nikoli do hrobu, ale v přemýšlení co s tím, kudy vede cesta, kde jsou mantinely a podobně. Prý „polej to něčím“. Nerad a předčasně jsem ukončil svou skvělou podrobnou vzdělávací přednášku o ekologickém přístupu a trvale udržitelném rozvoji života na naší zahrádce, zaslechl jsem totiž na druhé straně komunikačního kanálu prosbu mé ženy vedenou směrem k naší pubertální dceři, která by se měla rovněž aspoň trochu vzdělat: „Až to přestane, vzbuď mne.“

Chemii jsem v tomto případě řekl své rozhodné „Ne!“, ačkoli k ní mám velmi vřelý vztah už od základní školy. S láskou vzpomínám na úspěšně odpálené bouchací kuličky ve třídě při vyučování, na něž jsem dostal recept od paní, tenkrát samozřejmě soušky, učitelky a které svými neodolatelnými vlastnostmi dokázaly roztrhnout velký kámen či zapálit omítku, nebo na destilační přístroj, který jsem si z ve škole naloupených chemických pomůcek sestavil a podle učebnice chemie destiloval kdejakou vůni. Jestli si správně vzpomínám, toužil jsem se po těchto zkušenostech stát výrobcem parfémů, vůně z fialek, šeříku nebo růží byla opravdu omamná. Mé pokusy ovšem skončily mnohem dříve, než jsem se stačil definitivně rozhodnout o svém budoucím povolání, s bratrancem jsme se tenkrát v osmé třídě potřebovali někomu ošklivě pomstít, a tak jsme vydestilovali… jak bych to jen… takové to… u dědy na chatě byl suchý záchod… stačilo trošku nabrat… destilát ale omylem někdo nějak vylil… tatínek mne málem dohonil… už jsem neměl destilační přístroj…   

Nechtěl jsem naší novou zahrádku podrobit jakékoli chemické nehodě, nechci tu žádný postřik, jelikož by tu při mém štěstí a neobvyklé šikovnosti, řekněme si upřímně, již nikdy nic nerostlo. Lezu po čtyřech, abych měl k přírodě blíž. Už po slabé třičtvrtěhodince jsem se stal téměř profesionálním plevelistou, mohl bych vydat knihu o tom, jak se plevelí, ostatně posuďte sami…

Každou rostlinku uchopíme až u země do ruky, nejlépe mezi palec a ukazovák, a citlivě jemným severovýchodním poškubem pod asi třiceti sedmi stupňovou elevací ji tímto mírným násilím přesvědčíme, že si na svou poslední cestu sbalí svoje kořeny a kořínky a okamžitě vypadne z míst, kam ji nikdo nezval. Ulovenou, nyní již skoro mrtvou rostlinu pohodíme za sebe na místo, kam právě sálavě pálí slunce, které se tak stane chladnokrevným spolupachatelem floristické vraždy, obdobně a bez slitování pokračujeme s další škodlivou přírodou.

Po zhruba dvou hodinách této náročné a vysoce odborné činnosti přichází správný čas na průběžné hodnocení výsledků: moje kolena to nedávají, palčivě bolí, jsou trochu placatá a zvláštně zabarvená od modřin způsobených malými kameny, pleš strašně pálí, alebrž si někdo nevzal čepici ani krém na opalování, prsty mám hnědozelené od rozmačkaných travin a zbytků hlíny zákeřně se ukrývající v kořenovém systému květeny, lopatka, se kterou „to půjde samo“, jak pravila prolhaná prodavačka v železářství, je ohnutá a její bývalé ostří tupě pozoruje způsobenou spoušť, oba vypleté čtvereční metry nejsou zrovna vhodnými exponáty na výstavu lidského umu a pokroku.

Nevím, jestli to bylo únavou nebo ze zoufalství, ale najednou jsem slyšel hlas: „Haló? Je vám dobře?“

Otevřel jsem oči a nečekaně zblízka si prohlédl šťavnatě zelený vzrostlý pýr. Podle poslintané půdy a půlky obličeje obalené hlínou jsem poznal, že jsem nejspíš na malinkou chvilku usnul. Věta: „Vy tu ale pěkně zahradničíte!“ mne dokonale probrala. Po minulém setkání s developerem u zahrádky jsem na podobná vyjádření poněkud alergický. Náhodně kolemjdoucí děda měl smůlu, že jsem byl rozespalý a neschopný rychlé a důkladnější identifikace a motyka byla po ruce…

Krátký boj byl samozřejmě nerovný, dědula proti chlapovi, hůlka proti motyce, pročež aby nedošlo ke zranění a mé další ostudě, vzdal jsem se. Normálně mi chtěl ubližovat! Jakmile jsme přestali šermovat, sympatický děda mi poradil, abych svou zahrádku raději něčím polil, „když se tak na vás dívám,“ dodal. Prý existují i nějaké granule či co, které údajně zničí plevel a ta hodná tráva zůstane.
„To víš, že jo! Hodná tráva! Srandu si ze mě dělej!“ poděkoval jsem za dobrou radu a vyplivl nějakého brouka, který si hrál na zubaře, když jsem klidně spal. Lidi jsou vůbec prevíti! Namluví vám takové pitomosti!

„Ano, slunce mých dní, jistě má nejoblíbenější…“ To byl telefonát. Postěžoval jsem si své ženě, jak ze mě chtěl ten dědula udělat úplného blba, až se budu někde ptát na granule proti plevelu. „Ano, už pro to jedu…“

Milá a sympatická paní v drogerii na náměstí k mému údivu ihned věděla, co chci koupit. Prý je to super, a že to tu kupuje mnoho lidí. „Už spoustu let,“ rýpla si. Ještě mne upozornila na návod k použití, ale to už si opravdu mohla odpustit, baba nevzhledná, nejsem přece hlupák, tohle je chemie, to není žádná legrace! Přivlekl jsem velký kýbl k domku a z vysílení dostal chuť na kávu, kterou jsem si ráno s láskou a něhou připravil do transportního kalíšku a které jsem jako skoro každý den nechal na botníku, neboť si stále ještě nedokážu zavázat tkaničky jednou rukou a někam se to položit musí. Jakmile se však vynořím z hlubin předklonu, který mi nedělá dobře, jelikož bez dechu dlouho nevydržím, a zhluboka se nadechnu, kalíšek s kávou je ztracen v zákoutích horšící se krátkodobé paměti. Možná znak veterána, pravděpodobněji alzheimera, nejspíše však blbosti. „Musíš si to dávat na zem, abys to pořád viděl,“ doporučila mi se smíchem v očích už před časem moje žena překypující škodolibostí umně maskovanou empatií. Takže mám zase prdlajs.

Sedím na zahrádce na prázdném kbelíku a čtu si návod. Proto prodavačka říkala, že mi na kapesník stačí kilovka a že osmikilové balení mi vydrží hodně dlouho, možná roky. Před posypem jsem učinil některá bezpečnostní opatření, abych nebyl u sousedů za neoblíbeného. Matně jsem si ze svých pěstitelských začátků pamatoval, že k zamezení rozšíření plevele je nutno jej připravit o jeho chloubu, tedy odstranit květy, nejlépe pak posekáním kosou nebo ti méně zruční mohou použít sekačku. Ani jedno však zatím nemám, sousedi nejsou doma, a tak si musím poradit, s tím, co mám – invenci. Nepoučený pozorovatel by si snadno mohl nesprávně myslet, že tančím s poničenými hráběmi. Já však nápaditě srážím vzrostlému plevelu jeho hlavičky, květenství a někdy i celé rostliny, když se dostanu do varu. Tančím s takovou vervou, že mnohé části svévolně přeskočily plot na jedné i druhé straně kapesníku a hladce přistávali na dávno upravené trávníky našich sousedů. Jakmile mám posekáno, sypu svinstvíčko, takže zahrádka brzy vypadá jako zaněžená… Teď už jen počkat na déšť, který zaktivizuje plevelné vyhynutí, a kapesník bude jako nový. Pak vyseju fotbalistickou trávu a naroste trávníček jedna báseň!

Déšť mnohem přišel dřív, než jsem čekal. „Kopýtka kapiček zvoní, kapky se po střeše honí…“ zní mi v uších malebná dětská písnička a myslím, že bude znít i dál. Ano, je to nečestné a nesportovní. A navíc - čím jsem starší, tím je to horší. Déšť mých vlastních slz tvoří slanou loužičku na chodbě školy, kam jsem právě doběhl a kde jsem měl být už před půl hodinou. Náš osmiletý má školní besídku. Celá jeho třída hraje na hudební nástroje a všechny děti krásně zpívají. K mému ohromnému překvapení zpívá a hraje i synek, kterého jsem vlastně do teď nikdy neslyšel zpívat, neboť je stydlivý a plachý (to bude mít po mě) a doma nám tvrdí, že podobné věci nesnáší a zásadně nedělá… Deset sekund stačilo a já mám mokré tváře i tričko a bulím jak krokodýl… Přede mnou stojí další tatínek. Otáčí se. Polévá mne stud a snažím se rychle zakrýt slzy, jsem přece chlap, no ne? „Nemáte kapesník?“ zeptal se. Bulíme dva a smrkáme do toaletního papíru, neboť kapesníky obvykle nemám, jelikož jako rocker a věkem protřelý chlap, možná už skoro veterán, nikdy nepláču…

Synku, tak tohle byl ten úplně nejlepší výlet!

P. S.: Na skutečný déšť čekám už deset dnů… Plevelu se na betonu radostně daří, kvete a nehodlá mne opustit… A nejen naši zahrádku. Soutěž o nejméně oblíbeného souseda již má svého vítěze… Děkuji za gratulace…

Autor: René Melichar | čtvrtek 7.6.2018 9:00 | karma článku: 22,36 | přečteno: 650x
  • Další články autora

René Melichar

Hořím aneb není výbuch jako výbuch

Bliká. Oranžově. V autě to prý znamená varování. Červená by byl průšvih hraničící s kalamitou, ale oranžová dává šanci napravit nepravost.

4.4.2024 v 8:00 | Karma: 9,85 | Přečteno: 196x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není ticho jako ticho aneb máme večer...

Je 20:00. Máme večer. Dalo by se říct, že rodinnou pohodu. Naše dvaadvacetiletá dcera už hodinu a půl ve svém pokoji telefonuje snad všem svým kamarádkám a v pauzách na nádechy i svému chlapci.

7.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,33 | Přečteno: 375x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není romantika jako romantika...

„Brýýý deeen!“ hlasitě zdravím na celé kolo všechny přítomné. Všech třináct postav, které okupují sterilně vybílenou místnost a kteří na první pohled přišli dávno před námi, se na nás nově příchozí škaredě podívalo. A mlčelo.

23.2.2024 v 8:00 | Karma: 15,02 | Přečteno: 336x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Setmělo se aneb nejsem úplný kničema

Stal jsem se hodinovým manželem. Tahle věta jistě vyvolá v lidech, se kterými bydlím, široký úsměv na rtech i fibrilaci síní způsobenou děsivou hrůzou najednou.

8.2.2024 v 8:00 | Karma: 14,50 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není zpráva jako zpráva aneb jak jsem napsal ceduli

Jako autor a úspěšný obhájce své analyticko-komparativní studie o současném zpravodajství u nás, tedy své diplomové práce, si troufám říct, že o zprávách jako takových vím docela hodně.

25.1.2024 v 8:00 | Karma: 13,50 | Přečteno: 277x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Růženka aneb není rajče jako rajče

„Jedu na zahrádku,“ řekla docela tiše. „Opravdu? A copak dobrého tam pěstujete?“ ptám se zvesela, jak jen to v tu chvíli dokážu. „Zeleninu. Spoustu zeleniny. Víte, mám ji ráda.“ „To já taky! Saláty jsou moc dobrý.“

11.1.2024 v 8:00 | Karma: 18,71 | Přečteno: 365x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Jak jsem si oblékl neon

Hned na začátku se musím přiznat k tomu, že módě prostě nerozumím. Je to pro mě oblast velmi málo probádaná, vědeckým definicím velmi vzdálená, nebál bych se říct, že je mi móda téměř cizí.

29.3.2022 v 8:00 | Karma: 15,83 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Všechno je jednou poprvé aneb Tady máš kapesník

„Všechno je jednou poprvé,“ říkávali dospělí, když se nezkušený člověk blížil k nějaké obvykle zásadní životní události, ze které měl strach, hrůzu a nervy.

22.10.2020 v 8:15 | Karma: 22,54 | Přečteno: 504x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Můžeš za to! aneb jak jsem to zmáčkl

Z bezpečné vzdálenosti pozoruji, jak tři sudičky, tedy moje žena, desetiletý synek a naše čerstvě dospělá dcera, stojí u záchodové mísy a koukají do ní.

10.9.2020 v 8:05 | Karma: 25,63 | Přečteno: 791x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Jak jsem si přečetl návod k použití aneb mám rád přírodu

Letošní léto mi připomnělo dětství. Vybavily se mi dovolené s rodiči na babiččině chatě s velkou zahradou, kdy mi nejbližšími letními dětskými kamarádkami byly holínky a pláštěnka.

27.8.2020 v 8:30 | Karma: 21,63 | Přečteno: 560x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Obyčejný den aneb Majestas moje žena

Za důkaz, že je ráno a že ještě nejsem ve svém pokročilém středním věku po smrti, i když si naše dcera drze myslí něco úplně jiného (stejně jako já jsem v jejích sedmnácti letech uvažoval o pětačtyřicátnících),

21.2.2019 v 9:05 | Karma: 26,76 | Přečteno: 702x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Tu máš, čerte, kropáč aneb dvacet konví deště

„Jak co s ním? To je přece jednoduché!“ blahosklonně vzdělávám svou milovanou nevědoucí ženu, která si snad poprvé v životě s něčím neví rady.

29.11.2018 v 9:00 | Karma: 25,88 | Přečteno: 802x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Mám infarkt aneb obraz mého života

Dneska to vezmeme pěkně od podlahy bez nějakých filosoficko-sáhodlouhých úvodů. Už je to tady! „Co myslíte? Měl ho tam!“ dovolím si citovat již klasické filmové dílo... Ano. Infarkt.

27.4.2018 v 9:00 | Karma: 29,32 | Přečteno: 2122x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Kam se rád vracím aneb proč mám rád slunečnice

Nevím, jak to máte vy, ale mám ve svém životním kapsáři místa, na která se rád vracím nebo která bych aspoň ještě jednou rád viděl.

7.7.2016 v 9:00 | Karma: 31,48 | Přečteno: 745x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Dobrou noc aneb zmiz, babo!

Normálně jsem schopen usnout kdykoli a kdekoli. Stačí mi obvykle chvilka nepozornosti a jsem na procházce říší snů. A to, prosím, netrpím narkolepsií, jedná se spíš o dlouhodobou únavu, kdy si už tělo sem tam dělá, co chce.

17.12.2015 v 9:00 | Karma: 29,50 | Přečteno: 2044x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Jak jsem zápasil se stropem aneb když žena muže nepochválí

Vždycky mne iritovaly takové ty řeči ženských, že chlap se musí pořád chválit, a to i přes to, že není za co, jinak stojí za prd. Co si to o nás myslí? Co si to vůbec dovolují?!

10.12.2015 v 9:00 | Karma: 27,60 | Přečteno: 2155x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Einstein byl žena!

Nutno hned na úvod říct, že podle všech volně dostupných fotografií a materiálů tomu vůbec nic nenasvědčuje. Mne samotného by něco takového při již prachem zavátém studiu fyziky asi nikdy a ani trochu nenapadlo, jenže...

30.7.2015 v 9:00 | Karma: 26,34 | Přečteno: 986x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Žárovku si dovedu vyměnit sama!

Mám doma víc než hodně emancipovanou ženu, která když mne kdysi teprve poznávala, říkala, že chlapa vůbec na nic nepotřebuje, že žárovku si přece dovede vyměnit sama.

21.5.2015 v 9:00 | Karma: 32,66 | Přečteno: 2139x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

K čemu muži mají ženy

Já se ze sebe snad zblázním, už zase jsem zaspal! Budík na telefonu vzbudil blízké i vzdálené sousedy ve čtvrt na šest, vzbudil děti, mou ženu, jen mne zanechal v krásném snění. Matně si vybavuji, že jsem ho vyloučil z buzení, že si jako dám ještě malou chvilku, ale malá chvilka se mi nekontrolovatelně protáhla na chvilku delší.

23.4.2015 v 9:00 | Karma: 38,07 | Přečteno: 4153x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Láska ve vlaku nebo po telefonu?

Po dlouhé době jsem byl svým vozem donucen cestovat vlakem. Mé malé modré poloauto se rozhodlo, že již nehodlá na stávající brzdové kotouče brát zřetel, a zachtělo se mu nebrzdit, což prý odporuje pravidlům bezpečnosti silničního provozu, pročež bylo mnou umístěno k léčebnému pobytu do servisu. Je odpoledne, jedu si pro svůj uzdravený vůz zpožděným vlakem, jelikož je prý třeba vyměnit někde nějakou kolej či co. Ve vlaku je teplo, čisto a hle! Volné místo! Jsem přeci jen již starší pán, mé jedenačtyřicetileté nožky by drncavou cestu nejspíš nelibě nesly, a tak nechám svým opotřebovávaným kostem spočinout na polstrovaném sedadle. Nevzal jsem si knihu, telefon hrozí vybitím se, a tak očumuji. Koukám se z okna, neuvidím-li někde za okny domů, kolem kterých projíždíme, třeba právě se převlékající slečny, což by mi jistě zvedlo pochmurnou náladu, kterou mi poněkud snížil můj servisman, neboť mi před chvílí drze a telefonicky sdělil, kolik mám s sebou přivézt peněz.

29.1.2015 v 9:00 | Karma: 30,78 | Přečteno: 1482x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 29
  • Celková karma 13,44
  • Průměrná čtenost 13672x
Televizní kameraman, střihač, ale hlavně táta a manžel. Ošklivý plešatý pán, který doufá, že vás jeho "kydy" aspoň trochu pobaví. 

Autor 6 knih "K ČEMU ŽENY MAJÍ MUŽE" a "KDYŽ ŽENA MUŽE KÁRÁ" a "PROČ MAJÍ ŽENY VŽDYCKY PRAVDU" , "BLB NA VÝLETĚ" a "BLB NA ZAHRÁDCE" a "ZÁKONÍK MÉ ŽENY", které vznikly z mého blogu, který najdete také na

https://renemelichar.blog.sme.sk/