Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lepší holub na střeše než vrabec v hrsti

„Už toho mám vážně plný zuby!“ přišla mi dopoledne nevyžádaná esemeska od mé milované ženy. Také bych jí popřál hezký den, ale předběhla mne.

Marně zpytuji své sněhobílé svědomí, co že jsem to zase vyvedl. Komínky spodního prádla jsem i přes časné jitro a poněkud zrychlenější vstávání nepodrobil násilí, drobky z křehkého a obzvlášť vypečeného rohlíku a nehodou způsobené fleky od borůvkové marmelády na právě vypraném a s láskou vyžehleném ubrusu jsem přeci šikovně přesunul na místo dětí, kontroluji, co jsem si oblékl, ne, nemám na sobě nic zapovězeného… Neměl jsem něco udělat? Někam zavolat? Nenašel jsem nic… Mohu tedy snad bez obav naklást dotaz: „Copak se stalo?“

„Holubi!“ přišla odpověď

Aha, aha… Přemýšlím, kam tím moje milovaná ráčí mířit. Nemám rád tyhle situace, kdy netuším, kudy vede cesta a jestli za jistě strašlivou nekalost nějakým způsobem a úplnou náhodou nemůžu zase já. Vyčkávám. Nebudu dráždit vosí hnízdo klacíkem. Je to extrémně nebezpečné, vím, o čem mluvím…

Nakonec se mi podařilo na dálku zjistit, že se opravdu jedná o ptactvo, které se i přes zásah odborníků z našeho města rozhodlo ubytovat se na parapetu vedle našeho balkonu. Všude kolem je, jak jen to nějak společensky vhodně… všude kolem je spousta vysoce nechutného a infekčního materiálu. Navíc si tu jmenovaní nezvaní udělali hnízdo a jsou v něm prý vajíčka a jeden docela malý holoubek.

„Neboj, odstraním to,“ píšu své ženě, abych ji alespoň trochu uklidnil. „Vezmu lopatu a je to!“

„Ty to chceš zabít?!“ durdí se má úžasná krátce a textově. „Vždyť to ještě neumí létat!“

Uklidňuji sám sebe. Čekají mne napínavé chvilky, zdá se. „Dám mu šanci. Koupit si letenku,“ prozradil jsem svůj plán.

Druhý den ráno jsem udělal manželsky školáckou chybu. Popsal jsem totiž své čarokrásné, kterak celou záležitost sprovodím ze světa. Tedy z blízkosti našeho balkonu… Smetákem do toho hnízda šťouchnu a je to. V jednoduchosti je síla. Dívám se do velkých nádherných očí své ženy. Psí pohled. Přiznávám se, není, co bych neudělal pro její prohýbající se kočičí hřbet… „Když ono je to malý tak roztomilý,“ zašeptala smutně. Zjihl jsem. Chlap někdy myslí i mozkem, ale to není tento případ.

„No tak to naberu do bedýnky a odnesu někam pryč,“ navrhuji nové, lepší a o něco méně smrtící řešení. To koukáš, viď! To máš doma frajera! Nezasloužím si pak nějakou nemravnou prémii pro vítěze? Nejsem já fakt dobrej? Jsem tvůj muž, važ si toho!

Nečekanou odměnou byl pohled kobry těsně před útokem: „Jako že to poneseš přes náš byt?!“ Najednou zvítězil úkliďák nad ekologem a ochráncem přírodních bohatství. Pejska i kočičku v mé ženě sežral hnusnej had. Hady nemám rád. Bojím se jich.

Bádám. Mozek se mírně vaří. Jak dostat malé úžasně roztomilé holoubátko i s hnízdem pryč z blízkosti našeho balkonu, nezavraždit to, nepronést to přes náš byt? Docházím k přísně vědeckému poznání, že jednodušší by bylo zbavit se ženy…

Odcházím do garáže. Cestou na mne padlo jaro. První keříky rozkvétají, ptáčci švitoří, fialky omamně voní. To je taková krása! Miluju jaro! Cítím jeho vábení, vlévá mi život i tam, kde jsem ho už skoro neočekával…

Stojím přede dveřmi bytu vybavený bedýnkou, provázkem, lopatou a smetákem. Dveře svým tělem brání moje žena, které to v noční košilce strašně sluší. Jaro, dej chvíli pokoj, musím se soustředit, čeká mne fáze nebezpečného vyjednávání.

„Na co máš tu lopatu?!“ zahajuje křížový výslech moje jarní.

„Na sebeobranu. Počítám, že holubi budou útoční, když jim budu brát robátko i s domečkem. Použiji ji jako baseballku pro případ nejvyšší nouze během předpokládaných náletů,“ podávám jasné a stručné hlášení, které jsem si celou předešlou hodinu poctivě připravoval. Není čas na chyby. Ty se neodpouštějí.

„Na co máš ten smeták?!“

„Tím to hnízdo poposunu směrem do bedýnky. Je to šetrné, holouběti neublíží,“ pravím pevným hlasem a jsem na sebe pyšný.

„Zbláznil ses?! To s tím pak budeš zametat schody? Víš, z čeho to hnízdo je?!“ vyděsila se žena mezi dveřmi. Neprojdu. Nakonec, po několika dlouhých nepříjemných minutách, se mi podařilo vyměnit smeták za přístup na balkon. Pak jsem ho uviděl… Mám klid si ho prohlédnout, neboť očekávaný obranný útok velkých holubích rodičů se nekonal. Srabácky uletěli. Úžasný maličký holoubek. Titěrné zvířátko, mrňavý bezbranný ptáček. Jarní schoulené mláďátko. Ještě nemá ani peří, jen takové chmýří, je to takové neduživé skoro holátko. Beru telefon a na místech vzdělaných a vysoce odborných žádám radu, jak naložit s něčím tak malinkým… Volám na zdejší městský úřad, odbor životního prostředí. Pak Greenpeace, abych nebyl později popotahován za lov velryb nebo něco takového, s jasně formulovaným dotazem: „Od kdy je holoubátko jedlé?“

Ani v jedné instituci jsem nedostal uspokojující odpověď. Navíc, když jsem popsal situaci, začali být nekonstruktivní a bylo mi tak trochu i vyhrožováno… Pokud jsem tedy jejich dobré rady správně pochopil. Jako muž činu jsem si na internetu odpověď našel sám:

Holoubata jsou jatečně zralá ve stáří 28-30 dní, kdy už jsou dorostlá, ale ještě neopustila hnízdo. Za holoubě se obecně považuje maso holuba mladšího než 7 týdnů. Holoubata se nejčastěji upravují vcelku jako pečená či nadívaná. Maso holoubat je lehce stravitelné, díky svému složení je vhodné i při dietách, pro děti a rekonvalescenty.

Informace jasná, mou situaci však neřešící, jelikož tomuhle je sotva čtrnáct dní. Navíc nemám hlad. A děti prý dnes obědvat nechtějí, o mé ženě ani nemluvím.

Hnízdo i s nejedlým holoubátkem velmi opatrně posouvám lopatou do bedýnky, je to nanejvýš delikátní masíčko – pardon - delikátní operace. Povedlo se! Na bedýnku jsem přivázal provázek a už jede holoubek výtahem dolů! Poprvé ve svém životě a možná jako jediný na světě jede výtahem! Važ si toho, holoubku, je to určitě naposledy. Moje žena celou akci kontroluje ostřížím zrakem a tváří se spokojeně. Vypadá to na večerní odměnu!

Hnízdo vybudované z bůhví čeho jsem odnesl na nedaleký strom, na takové pěkně rostlé rozvětví. Měj se tu hezky, ptáčku, dostals šanci. Drž se!

O dvě hodiny později.

Nedalo mi to. To jaro je ale svinstvo! I zželelo se pánu holoubka. Přeci ho tam nemůžu nechat. Vrátím ho zpátky. Aby ho smutní rodičové mohli najít a opečovávat. A aby byli zase šťastní. Ženě to snad nějak vysvětlím. Doufám. Přikrádám se k větvoví a „frnk!“ Tak bylo jedlé…

Vidíš, moje milovaná ženo? Kdybychom byli pár dnů počkali, mohlo nám holoubátko pěkně dozrát. Pečené nebo nadívané, jak by mu to u nás slušelo… A ti hloupí velcí holubi by nám takhle po mnoho dní dodávali další a další čerstvá… Ale my ne! My raději přežrali kočku. Z toho plyne poučení - lepší holub na střeše než vrabec v hrsti!

Černá kočka si olizuje tlapky. Je spokojená. Lehla si na sluníčko a tráví den i holoubátko. Jdu k ní. Ani se nepohne, jak je nacpaná. Nechá se pohladit. Zvedla uši a poslouchá, co jí milým hladivým tónem říkám: „Kdopak sežral nezralého holoubka? Kdopak připravil mou rodinu o možnost postarat se o maličkého ptáčka? Kdopak mi nedopřál ochutnat nadívaného holoubka? A kdopak je na potravním řetězci výš, maličká?“

Rodino! K obědu bude králík!

P. S. Byla brokolicová polévka. Musím začít zase jezdit na kole nebo běhat. Po zimě totiž nejsem v dobré formě.

P. S. 2. Byla i večerní odměna. Musím začít zase jezdit na kole nebo běhat. Po zimě totiž nejsem v dobré formě. Říkala žena.

Autor: René Melichar | čtvrtek 6.4.2017 9:00 | karma článku: 25,91 | přečteno: 839x
  • Další články autora

René Melichar

Hořím aneb není výbuch jako výbuch

Bliká. Oranžově. V autě to prý znamená varování. Červená by byl průšvih hraničící s kalamitou, ale oranžová dává šanci napravit nepravost.

4.4.2024 v 8:00 | Karma: 9,85 | Přečteno: 199x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není ticho jako ticho aneb máme večer...

Je 20:00. Máme večer. Dalo by se říct, že rodinnou pohodu. Naše dvaadvacetiletá dcera už hodinu a půl ve svém pokoji telefonuje snad všem svým kamarádkám a v pauzách na nádechy i svému chlapci.

7.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,34 | Přečteno: 377x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není romantika jako romantika...

„Brýýý deeen!“ hlasitě zdravím na celé kolo všechny přítomné. Všech třináct postav, které okupují sterilně vybílenou místnost a kteří na první pohled přišli dávno před námi, se na nás nově příchozí škaredě podívalo. A mlčelo.

23.2.2024 v 8:00 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Setmělo se aneb nejsem úplný kničema

Stal jsem se hodinovým manželem. Tahle věta jistě vyvolá v lidech, se kterými bydlím, široký úsměv na rtech i fibrilaci síní způsobenou děsivou hrůzou najednou.

8.2.2024 v 8:00 | Karma: 14,50 | Přečteno: 344x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není zpráva jako zpráva aneb jak jsem napsal ceduli

Jako autor a úspěšný obhájce své analyticko-komparativní studie o současném zpravodajství u nás, tedy své diplomové práce, si troufám říct, že o zprávách jako takových vím docela hodně.

25.1.2024 v 8:00 | Karma: 13,50 | Přečteno: 279x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 29
  • Celková karma 13,44
  • Průměrná čtenost 13672x
Televizní kameraman, střihač, ale hlavně táta a manžel. Ošklivý plešatý pán, který doufá, že vás jeho "kydy" aspoň trochu pobaví. 

Autor 6 knih "K ČEMU ŽENY MAJÍ MUŽE" a "KDYŽ ŽENA MUŽE KÁRÁ" a "PROČ MAJÍ ŽENY VŽDYCKY PRAVDU" , "BLB NA VÝLETĚ" a "BLB NA ZAHRÁDCE" a "ZÁKONÍK MÉ ŽENY", které vznikly z mého blogu, který najdete také na

https://renemelichar.blog.sme.sk/