Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdepak jsi, kouzlo aneb poslední vánoční přání

„Prosím koupit dvě panenky ze série Frozen,“ čtu si nejnovější esemesku od své ženy. Někde se jí zřejmě do naší komunikace vloudila chybička nebo se definitivně předvánočně pomátla.

Nedostatkem úklidu to ale určitě nebude, na to osobně dohlížím, jelikož neustále udržuji její dobrou náladu a kvalitní psychické rozpoložení nenápadným posouváním věcí. V poslední době jsou u nás opět hitem moje peněženka, klíče a telefon. Pokládám je vždy na stůl nesrovnané ani podle velikosti ani podle barev a dokonce jsem letos zapracoval na novince – nelícují s okrajem stolu. Moje milovaná žena svým ostřížím zrakem obvykle do sto patnácti sekund zaměří nekalost mnou spáchanou a bez prodlení zjedná nápravu. Kdykoli jdu pak kolem, alespoň do jedné vyrovnaně uklizené věci drcnu, abych narušil dokonalost, vnesl trochu nechutné páchnoucí špíny do skvostně voňavé čistoty, čímž nastartuji nespočet neuronových propojení v hlavě mé ženy, která s drobnou výtkou vůči mé nedbalosti dá věci zpět na správné, jí stanovené místo. Existuje tedy jen málo okamžiků, kdy by si, chuděra, nezauklízela.

Nebo že by se nám cosi hnulo v naší pubertální dceři jiným směrem než doposud? Že by opustila svou drsnou metalistickou černo černou děsivě spleenoidní slupku a vydala se na opačnou stranu? Že by naše krutopřísné děravé ucho s čerstvou občankou zatoužilo opět po panenkách?! Očekával jsem ochutnávku drog, ale ve své naivitě až o trochu později. Jen si teď nejsem jistý, která ze dvou jmenovaných dam se vydala na halucinogenní cestu.

„Opravdu si myslíš, že si naše dcera hodlá hrát s panenkami?“ snažím se štěpným dotazem vyloudit od své ženy alespoň malý kousek informace navíc, abych pak tušil, kterým směrem spustit blížící se hromobití a i jiný zbytečný výchovný rámus.

„Ne,“ dostal jsem strohou odpověď. Je to horší, než jsem si myslel. Drcání tedy nepomáhá. Na každého holt vánoce sprintující v cílové rovince působí jinak. Já mám vánoce moc rád. Zhruba od ledna do srpna. Pak se náš vztah postupem času mění z rád na nerad, opravdu nerad, fuj, nesnáším, zmizte! Jsou všude! Kamkoli se podívám, odněkud vyskočí vesele blikající stromeček, debilně hrající kýčovitý Santa, svítící kamion s přeslazenou černou limoškou, neurvalá nakupující čůza, nasupená unavená prodavačka. Máme tohle všichni zapotřebí? Na mou ženu to také evidentně nemá dobrý vliv…

Co se dá dělat, jdu splnit podivnou až podezřelou žádost své paní, neboť není, co bych neudělal pro domácí vlídno. Hračkářství. To, že je to hračkářství se dalo poznat jen díky nápisu zvenčí. Uvnitř totiž prodávaný artikl nebyl vidět. Stovky všeberoucích lidí jsou málo průhledné. Vydýchaný vzduch. Bojová atmosféra. Nikdo se vánočně neusmívá, slavnostní mír a klid není přítomen. Cpu se davem. „Au!“ dostal jsem velkým autem na dálkové ovládání do břicha. „Cvak!“ pravily mé zuby po návštěvě krabice se stavebnicí.

„Panenku nemají,“ píšu své ženě asi po dvaceti minutách marného boje. Vzdal jsem to, normálně jsem utekl a teď ukázkově lžu. Jestli to vidí Ježíšek, dostanu prd. Co hůř! Vidí to moje žena. Na internetových stránkách přeplněné prodejny prý píšou, že mají kýžených panenek dostatek. A že prý špatně hledám. Toužím po vysvětlení. Proč? Proč já?

V našem malém městě je docela velký supermarket a v tom docela velkém supermarketu je ozdobený vánoční stromek. Jako všude. U nás je to ozdobený smrk. Jako leckde. Na ozdobeném smrku jsou kromě ozdob papíry. Proč ne. Proti gustu… Na papírech jsou obrázky. Pod obrázky přání. Dětská přání. Dětí z nedalekého dětského domova. A firma, kde má báječná žena pracuje, se rozhodla několik těch počmáraných lejster sundat a vyslyšet. Uznávám, je to hezké gesto. Tedy hezké bylo do té doby, než mě to nagestikulovalo sem, doprostřed bitvy letošních Ježíšků. „No tak dobře, já to nějak pořídím, když si o to nějaké cizí holčičky napsaly a vy jste zrovna tahle přání museli sundat,“ napsal jsem ženě. Škoda, že přes textové zprávy nejde poslat naštvaný tón. To bych si dal opravdu záležet!

Jsem nejen naštvaný, ale i zoufalý. Moje žena totiž někde objevila předvánoční chorobu „Nic nepotřebuji“, k ní, aby nebyla opuštěná, přizvala virózu „Všechno už mám“ a společnost jim dělá i „Nic nechci“, což neodvratně ústí v zákeřnou, téměř neléčitelnou ohavnost „Už zase jsem nenapsala dopis Ježíškovi“. Já bych jí moc chtěl něčím potěšit, něčím, z čeho by měla opravdu radost, nechci zase vracet a měnit většinu krajně nevhodných a blbých dárků, jaké dokážu vymyslet jen já sám. Neštěstí nikdy nechodí po světě samo. Ona to od mé ženy chytila i naše dcera, takže o dobrou náladu mám skutečně postaráno. Bezva! A teď mám pro nějaké úplně cizí dítě shánět předraženou pitomost! To si nemohla přát něco jiného? To si musí vůbec něco přát?!

Fotím jakési příšery, na kterých je žádaný nápis, přeložím-li ho, pak jsou ty panenky mražené. Prý je to z nějakého filmu nebo co. Je to hnusný a drahý. A já kvůli tomu přišel o další dobrou půlhodinu života. Mám vztek.

„Jsou hnusný,“ píše žena. To vidím. Já za to nemůžu. „Si to sežeň sama!“ nenapsal jsem jí. Pak se ještě ptala, jestli jsou obludky opravdové barbíny. Vím já? A to se nějak pozná?! Podle nedaleko slídící všetečné asi sedmileté holčičky se to identifikuje podle výrobce. Tady je prý nemají. Ale že je má doma a že jsou nejkrásnější.

„Taky nejdražší, nenažero,“ poděkoval jsem malému copatému tvorovi za pomoc. Nepochopila to. Vypráví a povídá dál, co všechno má, co by chtěla, jak se těší na spoustu nových dárečků…

„Nemohla byste si to vypnout?“ požádal jsem její maminku. Asi jí také lezou vánoce krkem, neboť na mne byla značně nepříjemná.

„Nejsou. Tyhle stačí!“ odpověděl jsem své ženě na „bárbí“ dotaz a vzteky odeslal zprávu na všechna čísla v mém telefonu. Do háje!

„Nebrat,“ stanovila žena. Nakonec krásné a děsně drahé panenky sama pořídila někde jinde. Ale svoje přání mi neřekla, ani když jsem jí trochu vyhrožoval. Vánoce pitomý! Zoufale pitomý!

Každý dobrý skutek je po zásluze potrestán, říká jedno pěkné přísloví. Jak řekli, tak udělali. Za stěračem jsem našel pozdrav od policie, prý špatné parkování. To už je trochu moc, ne? Vyrazil jsem na nejbližší shromaždiště pomahačů a chráničů, kde mi sice popřáli hezké svátky, ale parkování příliš blízko přechodu se mnou nevyřešili, neboť takhle pozdě večer se už neúřaduje. „Přijďte do čtvrtka,“ poradil mi pán v uniformě.

O pár dní později, ve čtvrtek. Bloumám dnes už třetím nákupákem, sedmnáctým obchodem. Zboží mají všude spousty, na letošní vánoce jsou všichni dobře připraveni. Jenže já nemám, co bych pořídil, čím bych obdaroval. Většina nabízeného artiklu je dle mého laického názoru ohavná, k ničemu, ježišmarjá, tohle se někomu líbí?! Ještě mne napadlo, že bych stvořil nějaký upřímný dáreček vlastnoručně, ale to bych musel začít již v lednu a s nejistým výsledkem. Vlastně poměrně jistým… Mé obě levé ruce a zákaz jakýchkoli manuálních činností v naší domácnosti mluví za vše. Je mi z toho nějak smutno. Připadám si sám, opuštěný. Kdepak jsi, kouzlo vánoc? Kde se schováváš, sváteční zázraku?

Aspoň vyřídím tu pokutu. Stihl jsem úřední hodinu. Přistupuji k okénku: „Dobrý den, jdu se přiznat,“ povídám a podávám policistovi občanku a řidičák. Našel mé dopravní selhání neuvěřitelně rychle. Dívá se na mě a usmívá se: „Přiznání je polehčující okolnost, a když k tomu máme ty vánoce, vyřešíme to domluv…“ Také se na něj usmívám. Je milý. Zarazil se. „Tak ne, už je to odesláno na magistrát, je mi líto.“

„Jak líto? Jak odesláno?! Vždyť mi váš kolega říkal do dneška…“ přešel mne úsměv.

„Asi to špatně spočítal,“ omlouvá milý policista minulého večerního policistu.

Moje žena mi často říkává, že než něco řeknu, mám si počítat aspoň do deseti. Jak to dělají tady, nevím. Možná genius loci, ale ani já nedokázal počítat. „Vy tu neumíte do pěti?!“ upřímně jsem se podivil. Myslím, že to budu mít o něco dražší, jen to teď neumím spočítat…

„Prosím sehnat sadu vysílaček,“ přišla esemeska od mé ženy. No to sis vybrala chvilku!

„Na co?! Komu?! Proč?! Náš synek už má dárků na troje vánoce dopředu, ne?“ odpověděl jsem, jak nejmileji to šlo. Vysílačky! Taková pitomost! Já se z vás zblázním!

„Na tom stromečku v nákupáku zůstalo poslední přání, Tadeáš - 6 let,“ napsala žena, „ráno tam ještě bylo, a prý ta akce už končí.“

Sedím v autě a čtu si to. Stojím u pumpy, koupil jsem si kafe. Něco se mi někde sevřelo.

„Když je seženeš, doběhnu pro to přání,“ pípla další zpráva. V hlavě se mi promítá film.

Malej opuštěnej kluk. Napsal Ježíškovi a jako jediný nic nedostane. Bude u stromečku úplně nejvíc sám. Přál si jenom dvě vysílačky, nic víc. Ostatní děti se radují. Šestiletý Tadeáš kouká pod prázdný svítící stromek a je mu smutno… Neví, proč jenom on nic nedostal: „Opravdu jsem tolik zlobil, Ježíšku?“

Přiznávám se. Ukápla mi slza. Já fakt stárnu. Měknu jak tlející houba.

„Já to tam nedokážu nechat,“ napsala mi moje žena. Nejen pro to jí miluju!

„Já taky ne.“ A tak dcera běží do obchodu. Píše: „Mám!“ Po telefonu objednávám, o hodinu později platím a je mi… Tak tady jsi, kouzlo vánoc! 

Autor: René Melichar | čtvrtek 22.12.2016 9:00 | karma článku: 29,53 | přečteno: 1196x
  • Další články autora

René Melichar

Hořím aneb není výbuch jako výbuch

Bliká. Oranžově. V autě to prý znamená varování. Červená by byl průšvih hraničící s kalamitou, ale oranžová dává šanci napravit nepravost.

4.4.2024 v 8:00 | Karma: 9,84 | Přečteno: 195x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není ticho jako ticho aneb máme večer...

Je 20:00. Máme večer. Dalo by se říct, že rodinnou pohodu. Naše dvaadvacetiletá dcera už hodinu a půl ve svém pokoji telefonuje snad všem svým kamarádkám a v pauzách na nádechy i svému chlapci.

7.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,33 | Přečteno: 374x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není romantika jako romantika...

„Brýýý deeen!“ hlasitě zdravím na celé kolo všechny přítomné. Všech třináct postav, které okupují sterilně vybílenou místnost a kteří na první pohled přišli dávno před námi, se na nás nově příchozí škaredě podívalo. A mlčelo.

23.2.2024 v 8:00 | Karma: 15,02 | Přečteno: 336x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Setmělo se aneb nejsem úplný kničema

Stal jsem se hodinovým manželem. Tahle věta jistě vyvolá v lidech, se kterými bydlím, široký úsměv na rtech i fibrilaci síní způsobenou děsivou hrůzou najednou.

8.2.2024 v 8:00 | Karma: 14,50 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není zpráva jako zpráva aneb jak jsem napsal ceduli

Jako autor a úspěšný obhájce své analyticko-komparativní studie o současném zpravodajství u nás, tedy své diplomové práce, si troufám říct, že o zprávách jako takových vím docela hodně.

25.1.2024 v 8:00 | Karma: 13,50 | Přečteno: 277x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Růženka aneb není rajče jako rajče

„Jedu na zahrádku,“ řekla docela tiše. „Opravdu? A copak dobrého tam pěstujete?“ ptám se zvesela, jak jen to v tu chvíli dokážu. „Zeleninu. Spoustu zeleniny. Víte, mám ji ráda.“ „To já taky! Saláty jsou moc dobrý.“

11.1.2024 v 8:00 | Karma: 18,71 | Přečteno: 365x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Jak jsem si oblékl neon

Hned na začátku se musím přiznat k tomu, že módě prostě nerozumím. Je to pro mě oblast velmi málo probádaná, vědeckým definicím velmi vzdálená, nebál bych se říct, že je mi móda téměř cizí.

29.3.2022 v 8:00 | Karma: 15,83 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Všechno je jednou poprvé aneb Tady máš kapesník

„Všechno je jednou poprvé,“ říkávali dospělí, když se nezkušený člověk blížil k nějaké obvykle zásadní životní události, ze které měl strach, hrůzu a nervy.

22.10.2020 v 8:15 | Karma: 22,54 | Přečteno: 504x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Můžeš za to! aneb jak jsem to zmáčkl

Z bezpečné vzdálenosti pozoruji, jak tři sudičky, tedy moje žena, desetiletý synek a naše čerstvě dospělá dcera, stojí u záchodové mísy a koukají do ní.

10.9.2020 v 8:05 | Karma: 25,63 | Přečteno: 791x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Jak jsem si přečetl návod k použití aneb mám rád přírodu

Letošní léto mi připomnělo dětství. Vybavily se mi dovolené s rodiči na babiččině chatě s velkou zahradou, kdy mi nejbližšími letními dětskými kamarádkami byly holínky a pláštěnka.

27.8.2020 v 8:30 | Karma: 21,63 | Přečteno: 560x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Obyčejný den aneb Majestas moje žena

Za důkaz, že je ráno a že ještě nejsem ve svém pokročilém středním věku po smrti, i když si naše dcera drze myslí něco úplně jiného (stejně jako já jsem v jejích sedmnácti letech uvažoval o pětačtyřicátnících),

21.2.2019 v 9:05 | Karma: 26,76 | Přečteno: 702x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Tu máš, čerte, kropáč aneb dvacet konví deště

„Jak co s ním? To je přece jednoduché!“ blahosklonně vzdělávám svou milovanou nevědoucí ženu, která si snad poprvé v životě s něčím neví rady.

29.11.2018 v 9:00 | Karma: 25,88 | Přečteno: 802x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Mám infarkt aneb obraz mého života

Dneska to vezmeme pěkně od podlahy bez nějakých filosoficko-sáhodlouhých úvodů. Už je to tady! „Co myslíte? Měl ho tam!“ dovolím si citovat již klasické filmové dílo... Ano. Infarkt.

27.4.2018 v 9:00 | Karma: 29,32 | Přečteno: 2122x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Kam se rád vracím aneb proč mám rád slunečnice

Nevím, jak to máte vy, ale mám ve svém životním kapsáři místa, na která se rád vracím nebo která bych aspoň ještě jednou rád viděl.

7.7.2016 v 9:00 | Karma: 31,48 | Přečteno: 745x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Dobrou noc aneb zmiz, babo!

Normálně jsem schopen usnout kdykoli a kdekoli. Stačí mi obvykle chvilka nepozornosti a jsem na procházce říší snů. A to, prosím, netrpím narkolepsií, jedná se spíš o dlouhodobou únavu, kdy si už tělo sem tam dělá, co chce.

17.12.2015 v 9:00 | Karma: 29,50 | Přečteno: 2044x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Jak jsem zápasil se stropem aneb když žena muže nepochválí

Vždycky mne iritovaly takové ty řeči ženských, že chlap se musí pořád chválit, a to i přes to, že není za co, jinak stojí za prd. Co si to o nás myslí? Co si to vůbec dovolují?!

10.12.2015 v 9:00 | Karma: 27,60 | Přečteno: 2155x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Einstein byl žena!

Nutno hned na úvod říct, že podle všech volně dostupných fotografií a materiálů tomu vůbec nic nenasvědčuje. Mne samotného by něco takového při již prachem zavátém studiu fyziky asi nikdy a ani trochu nenapadlo, jenže...

30.7.2015 v 9:00 | Karma: 26,34 | Přečteno: 986x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Žárovku si dovedu vyměnit sama!

Mám doma víc než hodně emancipovanou ženu, která když mne kdysi teprve poznávala, říkala, že chlapa vůbec na nic nepotřebuje, že žárovku si přece dovede vyměnit sama.

21.5.2015 v 9:00 | Karma: 32,66 | Přečteno: 2139x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

K čemu muži mají ženy

Já se ze sebe snad zblázním, už zase jsem zaspal! Budík na telefonu vzbudil blízké i vzdálené sousedy ve čtvrt na šest, vzbudil děti, mou ženu, jen mne zanechal v krásném snění. Matně si vybavuji, že jsem ho vyloučil z buzení, že si jako dám ještě malou chvilku, ale malá chvilka se mi nekontrolovatelně protáhla na chvilku delší.

23.4.2015 v 9:00 | Karma: 38,07 | Přečteno: 4153x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Láska ve vlaku nebo po telefonu?

Po dlouhé době jsem byl svým vozem donucen cestovat vlakem. Mé malé modré poloauto se rozhodlo, že již nehodlá na stávající brzdové kotouče brát zřetel, a zachtělo se mu nebrzdit, což prý odporuje pravidlům bezpečnosti silničního provozu, pročež bylo mnou umístěno k léčebnému pobytu do servisu. Je odpoledne, jedu si pro svůj uzdravený vůz zpožděným vlakem, jelikož je prý třeba vyměnit někde nějakou kolej či co. Ve vlaku je teplo, čisto a hle! Volné místo! Jsem přeci jen již starší pán, mé jedenačtyřicetileté nožky by drncavou cestu nejspíš nelibě nesly, a tak nechám svým opotřebovávaným kostem spočinout na polstrovaném sedadle. Nevzal jsem si knihu, telefon hrozí vybitím se, a tak očumuji. Koukám se z okna, neuvidím-li někde za okny domů, kolem kterých projíždíme, třeba právě se převlékající slečny, což by mi jistě zvedlo pochmurnou náladu, kterou mi poněkud snížil můj servisman, neboť mi před chvílí drze a telefonicky sdělil, kolik mám s sebou přivézt peněz.

29.1.2015 v 9:00 | Karma: 30,78 | Přečteno: 1482x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 29
  • Celková karma 13,44
  • Průměrná čtenost 13672x
Televizní kameraman, střihač, ale hlavně táta a manžel. Ošklivý plešatý pán, který doufá, že vás jeho "kydy" aspoň trochu pobaví. 

Autor 6 knih "K ČEMU ŽENY MAJÍ MUŽE" a "KDYŽ ŽENA MUŽE KÁRÁ" a "PROČ MAJÍ ŽENY VŽDYCKY PRAVDU" , "BLB NA VÝLETĚ" a "BLB NA ZAHRÁDCE" a "ZÁKONÍK MÉ ŽENY", které vznikly z mého blogu, který najdete také na

https://renemelichar.blog.sme.sk/