Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Láska ve vlaku nebo po telefonu?

Po dlouhé době jsem byl svým vozem donucen cestovat vlakem. Mé malé modré poloauto se rozhodlo, že již nehodlá na stávající brzdové kotouče brát zřetel, a zachtělo se mu nebrzdit, což prý odporuje pravidlům bezpečnosti silničního provozu, pročež bylo mnou umístěno k léčebnému pobytu do servisu. Je odpoledne, jedu si pro svůj uzdravený vůz zpožděným vlakem, jelikož je prý třeba vyměnit někde nějakou kolej či co. Ve vlaku je teplo, čisto a hle! Volné místo! Jsem přeci jen již starší pán, mé jedenačtyřicetileté nožky by drncavou cestu nejspíš nelibě nesly, a tak nechám svým opotřebovávaným kostem spočinout na polstrovaném sedadle. Nevzal jsem si knihu, telefon hrozí vybitím se, a tak očumuji. Koukám se z okna, neuvidím-li někde za okny domů, kolem kterých projíždíme, třeba právě se převlékající slečny, což by mi jistě zvedlo pochmurnou náladu, kterou mi poněkud snížil můj servisman, neboť mi před chvílí drze a telefonicky sdělil, kolik mám s sebou přivézt peněz.

Očumuji spolucestující. Naproti mně sedí malebně bizarní dvojice. Pán s basebalovou čepičkou na hlavě, s ohromným spodním předkusem, s úžasně vonícím řízkem v ruce a miliony vrásek ve tváři. Vedle něho sedí paní s bílou pletenou čepicí, která připomíná spíše špatně nasazený prezervativ, s tlustými brýlemi typu Husák, takže při pohledu na ní mám pocit, že má místo hlavy dva bílé melouny, na které někdo přilepil borůvkové koláče, zkrátka že se dívám do největšího páru očí na světě. Vrásek bude mít zhruba stejně jako ten pán vedle ní. Nemohu od nich odpoutat svou pozornost, nevím proč, možná proto, že hrůza přitahuje. Dobrá, dnešní jízdu vlakem si užiji s na první pohled velmi, opravdu velmi pamatujícími příšerkami.

Pán se marně snaží ukousnout řízek, který provoněl celý vagon. Mám hlad. Mám děsnou chuť na jeho řízek. Přistihl jsem se, že urputně myslím na to, jak mu aspoň kousek ukrást. Nevychovaně zírám na ten dozlatova osmažený kousek voňavého masa. Sleduji trajektorii jeho pohybu. Blíží se k podkusovým ústům. Otevírají se. Moje mimoděk také. Teče mi slina. Pánovi rovněž. Nedaří se mu smaženou dobrotu ukousnout, spíše se dá říci, že slastně požužlává. Přešel mne hlad i chuť. Otřel jsem si slinu od úst i pot z čela.

Až teď můj mozek ráčil postřehnout, že si ti dva naproti mně povídají. Naprosto mimo bonton na ně zírám a hltám – když už ne řízek – každé jejich slovo ve škodolibém očekávání, co z těch obludek vypadne za srandovní věci, neboť se ze mne už zase stal primitivní idiot, co soudí lidi „z první“. Když už musím vlakem, ať to stojí za to, doufám v bizarnosti nejen obrazové ale i zvukové.

„Ukaž, Toní, já ti to nakrájím,“ povídá obří souočí podkusu. „Děkuju ti, Frantí,“ řekl pán paní a podíval se na ni tak hezky, až mne zahřálo u srdce. Frantí vyndala nůž, nakrájela řízek a podala svému manželovi, kterému říkala Toní. Teď už nepoděkoval, místo toho jí vlepil takovou pusu, za kterou by se nemusel stydět žádný chlap, co je na vrcholu svých sexuálních sil. „Ale jdi ty!“ povídá Frantí, „Takhle na veřejnosti!“ ukázala na mne svýma zaskleně ohromujícíma očima a celá se začervenala. Toní ji něco pošeptal do ucha a úplně rudá Frantí stydlivě sklopila zrak a šeptla: „Pořád? Po devětašedesáti letech manželství?“ Kýval hlavou a smál se jak malý uličník s neuvěřitelnými plamínky v očích. Vyskočil ze sedadla, poklekl na jedno koleno a zahlaholil na celý vlak: „Klidně tady a teď!“ Ostatní cestující se nechápavě vyklánějí ze svých míst, aby mohli lépe sledovat nejnovější rozptýlení z českodrážního „tudum tudum – tudum tudum“. Megaoči, co se jmenují Frantí, se usilovně stydí. „Ten řízeček jsi usmažila báječně! Jako za mlada!“ vtipkuje Toní a nahlas vypráví vtipy a pak vlastní historky z osvobození Prahy v pětačtyřicátém. Zlepšil mi náladu, nasadil mi úsměv na tvář a způsobil bledou závist v duši. Tak životem posedlého, energického staříka plného radosti a touhy jsem dlouho neviděl. Kolik jim může být? Pokud jsou spolu šedesát devět let, dejme tomu, že se brali v osmnácti, proboha, musí jim být kolem devadesáti let!!! Takového věku se já nedožiju. A když, budu umět být také takový? Stařík Toní je čipera. Pojídá nakrájený řízek, zapíjí to dvanáctkou Plzní, rozdává dobrou náladu na všechny strany a polibky své Frantí.

„Branku jsem zamknul, neboj,“ povídá své ženě hrdě a chlubí se, že na to ve svém věku nezapomněl, což mu pro změnu závidím, neboť tohle já o sobě říct nemohu, já vždycky na něco zapomenu, ostatně má žena by mohla vyprávět. „Až se vrátím, doděláme si tu novou kuchyň,“ radostně hlaholí Toní. Pozoruji Frantí. Obrovské čočky jejích brýlí nemilosrdně prozrazují její smutek, její slzy se zpod masy skla jeví jako vylitý Rožmberk. Něco tu neklape. On plný života, plánů, polibků, ona najednou smutná, bez života, slzavá. Pominu to, že asi devadesátiletý stařík bude dodělávat novou kuchyň se svou nejspíš skoro devadesátiletou ženou. My máme doma hnusnou, dvacet let starou, městem pronajatou, ohyzdnou. A navíc mám obě ruce levé, takže novou kuchyň bych dokázal tak akorát „dodělat“.

„Jestli se vrátím, musíme všem říkat, že jsem ležel třeba na urologii,“ směje se Toní na celé kolo, zatímco Frantí neskrývaně pláče. „Neplač,“ povídá veselý stařík, „ať tak nebo tak, brzo budeme zase spolu…musím čůrat!“ přerušil své myšlenky, které až obdivuhodně dokázal udržet i včas opustit. Frantí se snaží vyšívaným kapesníkem vysušit Rožmberk.

„Pomůžu vám,“ slyším se najednou, pokouším se vstát a pomoci starému pánovi v kodrcajícím vlaku odejít na toaletu. „Šetři sil, jinochu,“ směje se na mne, „budou se ti ještě hodit!“ „Vlak sebou škubne a ty spadneš,“ zastává se mne Frantí a snaží se mu domluvit, aby se nechal doprovodit. „Když škubne on, škubnu taky,“ neztrácí humor Toní a se smíchem odchází hledat záchod. Stařenka už zase pláče. Přiznávám se. Čučím. A asi dost nechápavě, neboť si toho veleoči všimly a navázaly nejen oční kontakt. „Jedeme na neurochirurgii. Má nádor na mozku, šanci možná jedna ku deseti…“ Dál pokračovat nemohla, zradil ji hlas. Ale mám pocit, nebo spíš doufám, že se jí trošku ulevilo. Mě ne.

O hodinu později sedím v kavárně a po prožité cestě vlakem mám jedinou touhu – říct své ženě, že ji mám moc rád. Beru telefon do ruky a… už zase čučím. Všude kolem samé dvojice. Zvláštní je, že všechny tvoří ženy, tedy až na jednu. Může jim být tak osmnáct, možná míň. Sedí proti sobě, oba v ruce telefon, takový ten, co je chytřejší než já. Oba píší. Každý někomu jinému. Ona je krásná slečna s vlasy dlouhými až na zadek, figura jedna báseň, jen ten zmalovaný obličej by si mohla trochu opláchnout, aby tolik nepřipomínala obraz od Dalího. On hezounek, vymazlený styl, každá drobnost pečlivě upravena, moderní sestřih, nebýt závistivý středněvěký chlap, řeknu – hezký kluk. Během mé kávy s mlékem, vody bez bublin a čaje s citronem bez cukru, si neřekli jediného slova. Ťukají do telefonů. On občas vzhlédne a hodí na ni žárlivý pohled. Ona nic. Ťuká. Nudí se. Patření k sobě je tu vyjádřeno jen dvoulitrovou colou, kterou si sem tam předají, aby se napili. Sedí spolu a každý sám. Divná doba, řeklo by se. Nelidská. Ona dopsala, on dopil. Zvedají se. Do kabátu jí nepomohl. „Půjdem si někam zašukat?“ zeptala se slečna chladně a on bez zájmu odpověděl: „Třeba.“ Když mne míjel, tak mi nezměněným tónem oznámil, že čumím a že jsem úchyl.

Dopil jsem. Beru telefon do ruky a pod jhem dnešní chytřetelefonní doby se chystám poslat své ženě láskyplného smajlíka. Čučím do telefonu a myslím na dvojici z vlaku. V duchu jim moc přeji, aby tu kuchyň, až se pán vrátí, spolu dodělali. Vypínám telefon. Nic nenapíšu. Nic nepošlu. Až se vrátím domů, obejmu svou milovanou ženu, dám jí polibek na rty a do očí jí řeknu: „Usmažíš mi řízek?“

Autor: René Melichar | čtvrtek 29.1.2015 9:00 | karma článku: 30,78 | přečteno: 1482x
  • Další články autora

René Melichar

Hořím aneb není výbuch jako výbuch

Bliká. Oranžově. V autě to prý znamená varování. Červená by byl průšvih hraničící s kalamitou, ale oranžová dává šanci napravit nepravost.

4.4.2024 v 8:00 | Karma: 9,85 | Přečteno: 199x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není ticho jako ticho aneb máme večer...

Je 20:00. Máme večer. Dalo by se říct, že rodinnou pohodu. Naše dvaadvacetiletá dcera už hodinu a půl ve svém pokoji telefonuje snad všem svým kamarádkám a v pauzách na nádechy i svému chlapci.

7.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,34 | Přečteno: 377x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není romantika jako romantika...

„Brýýý deeen!“ hlasitě zdravím na celé kolo všechny přítomné. Všech třináct postav, které okupují sterilně vybílenou místnost a kteří na první pohled přišli dávno před námi, se na nás nově příchozí škaredě podívalo. A mlčelo.

23.2.2024 v 8:00 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Setmělo se aneb nejsem úplný kničema

Stal jsem se hodinovým manželem. Tahle věta jistě vyvolá v lidech, se kterými bydlím, široký úsměv na rtech i fibrilaci síní způsobenou děsivou hrůzou najednou.

8.2.2024 v 8:00 | Karma: 14,50 | Přečteno: 345x | Diskuse| Ostatní

René Melichar

Není zpráva jako zpráva aneb jak jsem napsal ceduli

Jako autor a úspěšný obhájce své analyticko-komparativní studie o současném zpravodajství u nás, tedy své diplomové práce, si troufám říct, že o zprávách jako takových vím docela hodně.

25.1.2024 v 8:00 | Karma: 13,50 | Přečteno: 279x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejsem nominována na eurokomisaře, řekla v debatě pro studenty Nerudová

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:52

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 29
  • Celková karma 13,43
  • Průměrná čtenost 13672x
Televizní kameraman, střihač, ale hlavně táta a manžel. Ošklivý plešatý pán, který doufá, že vás jeho "kydy" aspoň trochu pobaví. 

Autor 6 knih "K ČEMU ŽENY MAJÍ MUŽE" a "KDYŽ ŽENA MUŽE KÁRÁ" a "PROČ MAJÍ ŽENY VŽDYCKY PRAVDU" , "BLB NA VÝLETĚ" a "BLB NA ZAHRÁDCE" a "ZÁKONÍK MÉ ŽENY", které vznikly z mého blogu, který najdete také na

https://renemelichar.blog.sme.sk/